27. helmikuuta 2019

TYPOGRAFIA OSA 2

Tehtävä


Tehtävän antona saimme luettavaksi kaksi osaa Markus Itkosen kirjasta Typografian käsikirja. Kirjan mainitsin edellisessä typografia postauksessani. Typografian käsikirjaa silmäilin jo aikaisemmin perehdyttyäni typografiaan. Tämä tehtävä on kuitenkin erinomaista syventymistä aiheeseen.  


Kirjaisintyypit

Tekstien ensimmäinen osa käy läpi laaja alaisesti kirjaisintyypit. Kirjaisintyyppejä ovat antiikva, groteski, egyptienne ja kalligrafiset. Antiikva on päätteellinen eli kirjain ikään kuin seisoo jalustan päällä. Groteski on päätteetön eli ei jalustaa, sekä kirjain on tasapaksu. Egyptienne on hyvin lähellä antiikvaa, eroavaisuuksia on tasapaksuus sekä suorakulmainen liitos jalustaan. Kalligrafiset fontit jäljittelevät käsin kirjoitettua tekstiä. 
  Kirjaisintyyppien kehitys on sidonnainen aikakauteen. Eri aikakausilla on ollut ominaista erilaiset suuntauket, joten kirjaimia on kehitetty sen myötä.  

Kuvaan tiivistin eri kirjaisintyyppejä, käytin jokaisen kirjaisintyyppiin suuntaavaa fonttia.  
 

Typografian sommittelu

Visuaalisen ilmeen rakentamisessa typografiset valinnat ovat yksi ehkä vaikein tehtävä. Typografian sommittelun voi jakaa neljään alueeseen. Alueet ovat kokokontrasti, muotokontrasti, vahvuuskontrasti ja värikontrasti. Typogarfiassa kontrastia tarvitaan asettamaan asiat haluttuihin suhteisiin, joka tuo kokonaiskuvaan rytmiä.

Kuvassa esimerkkejä kontrastin käytöstä typografiassa.
  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti